(KA)

Zakupy w internecie. Prawa klienta w sieci

Zakupy w internecie. Prawa klienta w sieci Fot. Pixabay
(KA)

Na pytania naszych Czytelników odpowiadał Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów w Białymstoku.

Maja: Kupiłam kilka sukienek w zagranicznym sklepie internetowym. Jedna z nich okazała się być za duża. Czy i w jakim terminie mogę ją zwrócić?

Konsumentom w Unii Europejskiej przysługuje prawo do odstąpienie od umowy na odległość w ciągu 14 dni kalendarzowych. Nie trzeba przy tym podawać powodów, wystarczy złożenie stosownego oświadczenia.

Sposób obliczania okresu na odstąpienie od umowy zależy od specyfiki transakcji.

W przypadku umów sprzedaży, termin ten wygasa po upływie 14 dni od dnia, w którym konsument lub osoba trzecia inna niż przewoźnik i wskazana przez konsumenta wejdzie w fizyczne posiadanie towarów lub: w przypadku złożonego przez konsumenta jednego zamówienia obejmującego wiele towarów, które dostarczane są osobno - dnia, w którym konsument lub osoba trzecia inna niż przewoźnik i wskazana przez konsumenta wejdzie w fizyczne posiadanie ostatniego z towarów; w przypadku dostarczenia towarów partiami lub w częściach - dnia, w którym konsument lub osoba trzecia inna niż przewoźnik i wskazana przez konsumenta wejdzie w fizyczne posiadanie ostatniej partii lub części; w przypadku umów o regularne dostarczanie towarów przez określony czas - dnia, w którym konsument lub osoba trzecia inna niż przewoźnik i wskazana przez konsumenta wejdzie w fizyczne posiadanie pierwszego z towarów.

Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił konsumentowi informacji o prawie do odstąpienia od umowy - warunkach, terminach oraz procedurze korzystania z tego prawa, a także o wzorze formularza - okres na odstąpienie od umowy upływa po 12 miesiącach od zakończenia początkowego okresu na odstąpienie.

Inne zasady obowiązują w prawie konsumenckim USA. Co więcej nie są takie same w każdym ze stanów.

Adam: W jaki sposób zagraniczne sklepy internetowe dokonują przeliczenia ceny kupowanego towaru?

Sposób przeliczenia ceny towaru kupowanego przez konsumenta w takim sklepie zależy od wybranego przez konsumenta sposobu płatności, np. płatność kartą kredytową, przelew w walucie obcej, i warunków umowy zawartej w tym zakresie przez konsumenta z bankiem.

(KA)

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetawroclawska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.