Celina Marchewka

W Środzie Śląskiej otwarto centrum serwisowe silników do Boeingów (ZDJĘCIA)

Docelowo, w dolnośląskim centrum serwisowanych ma być 220 silników lotniczych. Spółka Xeos to wspólne przedsięwzięcie dwóch gigantów w tej branży, czyli Docelowo, w dolnośląskim centrum serwisowanych ma być 220 silników lotniczych. Spółka Xeos to wspólne przedsięwzięcie dwóch gigantów w tej branży, czyli firm Lufthansa Technik oraz GE Aviation, które na inwestycję wydały już 1 mld złotych. Rekrutacja do pracy trwa.
Celina Marchewka

Docelowo, w dolnośląskim centrum serwisowanych ma być 220 silników lotniczych. Spółka Xeos to wspólne przedsięwzięcie dwóch gigantów w tej branży, czyli firm Lufthansa Technik oraz GE Aviation, które na inwestycję wydały już 1 mld złotych. Rekrutacja do pracy trwa.

Do oficjalnie otwartego dzisiaj Centrum Serwisowania i Naprawy Silników Lotniczych Xeos trafiają silniki GEnx-2B wykorzystywane w Boeingach 747-8, czyli między innymi w samolotach pasażerskich. W niedługiej przyszłości w Środzie Śląskiej serwisowane będą także największe silniki w swojej klasie, które dopiero w przyszłym roku wejdą na rynek, czyli GE 9X.

Po wstępnym rozruchu, pierwszy model do przeglądu trafił w kwietniu tego roku. Załoga musiała sprawdzić wszystkie elementy, wykonać drobne naprawy i jednocześnie zapoznać się z całym procesem serwisowym. Do końca roku do centrum przyjadą w sumie 22 silniki. Docelowo firma chce ich przyjmować rocznie 10 razy tyle.

Inwestycja, na którą spółka wydała 1 mld złotych, obejmuje stworzenie od podstaw zakładu, centrum szkoleniowego dla pracowników, a także, w niedługiej przyszłości, nowoczesnej komory testowej dla silników, które przejdą cały proces serwisowy. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 2017 i trwała 16 miesięcy.

- Jesteśmy bardzo dumni, że wszystko udało się zrobić na czas. Był to ogromny wysiłek wszystkich partnerów, którzy pracowali przy tym przedsięwzięciu. Niecałe półtora roku to jest rekordowo krótki czas na postawienie takiego nowoczesnego zakładu - mówi dyrektor operacyjny Xeos, Stefan Schmuck.

Silniki, które będą serwisowane w Środzie Śląskiej, najpierw przylecą samolotami, między innymi do Drezna, skąd zostaną przetransportowane na miejsce tirami i oddane w ręce specjalistów.

- Naprawy polegają na tym, że silnik przyjeżdża do nas jako napęd z wentylatorem. Rozkładamy go na moduły, następnie na części, które poddajemy procesom czyszczenia, inspekcji, napraw. Następnie kumulujemy cały materiał, który zebraliśmy, instalujemy na silniku i wysyłamy na testy. Są to naprawy zaawansowane technicznie, ale także proste, manualne, które możemy wykonać na miejscu. Mogą one trwać od kilku dni do kilku miesięcy, w zależności od złożoności problemu - tłumaczy kierownik działu inżynierii napędów silnikowych, Łukasz Brząkała.

Zespół Xeos liczy obecnie 300 pracowników: mechaników silników lotniczych, inżynierów, logistyków i pracowników administracji. To połowa zakładanej docelowo liczby osób. Rekrutacja cały czas trwa, ale żeby móc starać się o pracę przy demontażu, naprawie, montażu i testowaniu silników lotniczych trzeba spełniać dwa kryteria: znać język angielski i mieć minim dwuletnie doświadczenie techniczne wynikające z edukacji lub wcześniejszego zatrudnienia.

Każda osoba, która będzie pracowała w centrum serwisowym w Środzie Śląskiej musi przejść 15-18-sto miesięczne szkolenie. Podzielone jest ono na kilka bloków tematycznych, a każdy z nich kończy się egzaminem. Cały kurs prowadzony jest po angielsku. Teoria odbywa się w Centrum Szkoleniowym firmy w Bielanach Wrocławskich. Kandydaci praktyki w przyszłym fachu nabierają natomiast w podobnych zakładach w Niemczech i Wielkiej Brytanii, gdzie wyjeżdżają na kilka miesięcy.

W sierpniu tego roku rozpoczęła się budowa komory testowej. Pomieszczenie ma być gotowe w 2021 roku. Będą tam sprawdzane wszystkie silniki, które zostaną naprawione w średzkim centrum serwisowym. W budynku zaprojektowano dwuścienną konstrukcję betonową, dzięki której głośne dźwięki związane z testowaniem silników nie wydostaną się na zewnątrz. Komora będzie największą w Polsce i jedną z 10 pod względem rozmiarów na całym świecie. Do czasu jej wybudowania, gotowe silniki muszą być testowane w Szkocji.

Celina Marchewka

plus.gazetawroclawska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.