Toyota mirai, czyli wodór, ogniwa i prąd

Czytaj dalej
Ryszard M. Perczak

Toyota mirai, czyli wodór, ogniwa i prąd

Ryszard M. Perczak

Jeszcze kilkanaście lat temu w podobny sposób pisaliśmy o samochodach z napędem hybrydowym. Dziś tego rodzaju pojazdy, w których współpracują silniki spalinowe i elektryczne to już coś zupełnie normalnego. Czy podobnie będzie za jakiś czas z autami, do których tankuje się wodór?

Ktoś musi być pierwszy

Toyota mirai jest pierwszym samochodem, produkowanym seryjnie, wykorzystującym wodorowe ogniwa paliwowe.

Wodór jest tankowany w tym modelu, jak normalne paliwo do zbiornika, a właściwie do dwóch zbiorników. Ulokowano je w przedniej i tylnej części nadwozia. Następnie już z tychże baków jest pobierany i przekazywany do ogniw. Tam wchodzi w reakcję z tlenem, czego efektem jest prąd elektryczny. Ten zaś służy do zasilania silnika elektrycznego, który napędza koła w tym samochodzie.

Wykorzystując wodór, likwidujemy problem znany z aut elektrycznych, a związany z długim czasem ładowania akumulatorów. Zatankowanie baku mirai do pełna trwa około 3 minut. Poza tym zasięg na jednym tankowaniu wodoru wynosi od 500 do 700 km. Istotne jest również to, że zachowana jest funkcjonalność mirai, gdyż brak dodatkowych akumulatorów pozwala skorzystać z pełnowymiarowego bagażnika. Poza tym nie traci na tym również przestronność przedziału pasażerskiego.

9,6 s do setki

Mirai nie emituje żadnych spalin i zapewnia zasięg, komfort jazdy oraz wygodę obsługi na takim samym poziomie jak typowe samochody z silnikami spalinowymi klasy średniej z automatyczną skrzynią biegów.

Auto prowadzi się bardzo płynnie i pewnie, dzięki maksymalnej mocy 155 KM (335 Nm) zapewnia wysoką dynamikę. Mirai przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s. Ze względu na to, że napędza go silnik elektryczny, maksymalny moment obrotowy dostępny jest natychmiast po naciśnięciu pedału gazu i utrzymuje się w każdym zakresie obrotów, co pozwala nim bardzo pewnie wyprzedzać.

Ryszard M. Perczak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetawroclawska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.