Rząd odnowi drogi i odda samorządom

Czytaj dalej
Fot. Fot. Piotr Krzyzanowski
Marcin Kaźmierczak

Rząd odnowi drogi i odda samorządom

Marcin Kaźmierczak

Oprócz budowy dróg ekspresowych S3 i S5, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższym czasie wyremontuje kolejne fragmenty „krajówek”. M.in. za 4,6 mln zł przebudowane zostanie skrzyżowanie DK 3 z DK 36 w Lubinie. - Oprócz wymiany nawierzchni bezpieczeństwo kierowców ma poprawić przede wszystkim budowa lewoskrętów, a także sygnalizacja świetl-na - wymienia Magdalena Szumiata, rzeczniczka dolnośląskiego oddziału GDDKiA. Nowa droga ma zostać oddana do użytku do końca przyszłorocznych wakacji.

W tym tygodniu GDDKiA podpisze umowy na remonty dróg krajowych nr 5 i 30. Do końca września potrwa z kolei remont DK 3 w Jaworze, a jeszcze w tym roku „trójka” będzie remontowana w Lubinie. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że już za nieco ponad rok jej przebieg zastąpi droga ekspresowa. Co z krajówkami?
– Obie drogi, zarówno stara „3”, jak i „5”, nie przestaną istnieć. Gdy skończymy budowę ekspresówek, a do tego jeszcze trochę czasu zostało, przekażemy je województwu – wyjaśnia Magdalena Szumiata, rzeczniczka GDDKiA. – Zwłaszcza fragment obecnej DK 3 w Jaworze pozostawiał wiele do życzenia, stąd też remont. Chcemy w dobrym stanie przekazać ją województwu – dodaje.
Remont ma zachęcić samorządowców, aby przejąć wspomniane odcinki krajówek pod swój zarząd.
– W tym przypadku nie mamy nic do gadania. Wszystko określa ustawa, która zakłada kaskadowe przekazywanie dróg od GDDKiA do województwa, a dalej do powiatów i gmin. Rozmawiamy z GDDKiA, aby stare, jeszcze dzisiaj funkcjonujące przebiegi krajówek przejąć, ale w zadowalającym stanie. Abyśmy nie musieli na dzień dobry przeprowadzać generalnych remontów – mówi Leszek Loch, dyrektor naczelny Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

W ten sposób stare drogi krajowe staną się drogami wojewódzkimi, a niektóre ich fragmenty przekazane zostaną powiatom i gminom. Takie rozwiązanie zostanie zastosowane m.in. w zagłębiu miedziowym. W 2019 r. w ręce gminy Polkowice trafi fragment starej „trójki” od węzła Kaźmierzów do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 331, a także sama droga wojewódzka w obrębie miasta.

Od tygodnia trwa z kolei remont drogi krajowej nr 3 w Jaworze. Naprawiany jest 1,5-kilometrowy odcinek w samym centrum. Koszt to 6,5 mln zł. Droga ma być gotowa do połowy października.

W tym tygodniu GDDKiA podpisze z wykonawcami umowy na remonty kolejnych fragmentów DK 30 i DK 5. Na pierwszej z nich prace będą prowadzone w rejonie Zgorzelca. Zarówno w samym mieście, pomiędzy Trójcą a Białogórzem, Chmielnikiem a Pasiecznikiem oraz w Czernej. „Piątka” remontowana będzie między Wierzchosławicami (pow. jaworski) a Domanowem (pow. kamiennogórski). Remont trwa już na północnym odcinku DK 5. Tam remontowany jest 6-kilometrowy odcinek między Żmigrodem a Prusicami, który ma zostać oddany do końca września.

Gorsze wieści dotyczą krajowej „8” z Wrocławia w kierunku Kudowy-Zdroju. Odcinek od Magnic, gdzie kończy się autostradowa obwodnica Wrocławia do Kłodzka, ma stać się w przyszłości drogą ekspresową. Budowa nie rozpocznie się jednak wcześniej niż w 2020 r. Do tego czasu bowiem ma potrwać opracowanie studium wykonalności, które wskaże, gdzie powstaną nowe fragmenty trasy, a gdzie przebudowany zostanie stary przebieg. Szacunkowy koszt budowy południowego odcinka S8 to 1,5 mld zł.

Na razie remontowane jest tu skrzyżowanie z drogą krajową nr 33 w Kłodzku.

Co robi województwo?

Drogi remontuje także Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, do której należą trasy wojewódzkie. Niedawno zakończyła się przebudowa 156-metrowego mostu nad torami (składającego się z pięciu przęseł) w Bogatyni w ciągu drogi wojewódzkiej nr 354. Z przeprawy przy elektrowni mogą już korzystać pojazdy do 40 ton. Budowa pochłonęła ok. 16 mln zł.

DSDiK do użytku oddało też fragment drogi wojewódzkiej nr 385 pomiędzy Woliborzem a Srebrną Górą. Wiosną skończono przebudowę zabytkowego mostu na Kaczawie w Zło-toryi oraz drogi wojewódzkiej 384 z Bielawy do Dzierżoniowa. Wciąż trwa przebudowa mostu w Ziębicach w ciągu DW 385, a ostatnio ruszył remont DW 328 przebiegającej przez Złotoryję. W najbliższych planach DSDiK ma m.in. remont „trasy sudeckiej” ze Świdnicy do Wałbrzycha. Za 55 mln zł wyremontowany zostanie 11-kilometrowy odcinek pomiędzy Starym Julianowem a Świdnicą.

W sierpniu ma rozpocząć się z kolei ważny i wyczekiwany remont przez wrocławian, zwłaszcza mieszkających na południu miasta - przebudowa ul. Buforowej na 3-kilometrowym odcinku od wiaduktu kolejowego do ul. Kiepury. Przebudowa pochłonie 77 mln zł i zakończy się w I kwartale 2019 r.

Marcin Kaźmierczak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetawroclawska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.