Dostaję dwa rachunki za prąd od dwóch firm. Co robić?

Czytaj dalej
Fot. Pixabay
OPRAC. (GM)

Dostaję dwa rachunki za prąd od dwóch firm. Co robić?

OPRAC. (GM)

Na pytanie Czytelniczki odpowiada Bartosz Bocheński, adwokat.

- Ostatnio przyszła do mnie do domu jakaś osoba - przedstawiciel, i podała, że jest z firmy, od której dostaję rachunki za prąd, a przynajmniej ja tak zrozumiałam. Oferowała mi korzystniejsze warunki umowy niż dotychczasowe, muszę tylko podpisać jakiś aneks. Podpisałam oczywiście, a po jakimś czasie okazało się, że przychodzą do mnie teraz dwa rachunki za prąd - jeden od starej firmy, a jeden od nowej w sumie na wyższą kwotę. Co teraz mogę zrobić?

- Nie wdając się w szczegóły trzeba zaznaczyć, że od kilku lat, z uwagi głównie na przepisy unijne, dystrybucja energii elektrycznej (czyli fizyczne podłączenie do sieci) oraz sprzedaż samej energii elektrycznej, powinny być rozdzielone. Dystrybucja może być zatem świadczona przez inne przedsiębiorstwo a sprzedaż przez inne. Zwykle jednak w większości przypadków obie usługi są świadczone przez jedną - dotychczasową firmę.

Można jednak te dwie usługi rozdzielić i tak też się stało w niniejszym przypadku. Faktura za dystrybucję jest wystawiana przez dotychczasową firmę a za sprzedaż energii przez tę nową (klientka została bowiem najwyraźniej wprowadzona w błąd co do tego, gdzie pracuje ten przedstawiciel). Trzeba zaznaczyć jednak, że początkowo cena za sprzedaż może być wyższa niż do tej pory - stąd po zsumowaniu klient zapłaci więcej, ale umowy te są często tak skonstruowane, że w końcowym rozliczeniu cena okazuje się być jednak niższa. Wynika to z dość zawiłych postanowień takich umów.

W każdym jednak razie jest to umowa zawierana poza lokalem przedsiębiorstwa przez konsumenta a zatem zgodnie z art. 27 ustawy o prawach konsumenta „Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów”. Bieg terminu liczy się od dnia zawarcia umowy, a jeśli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu powyższego terminu. Wystarczy wysłać w tym terminie pismo z takim oświadczeniem na adres podany w umowie. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby zażądać i zachować egzemplarz otrzymanej w powyższy sposób umowy, bowiem dla celów dowodowych tzn., kiedy umowa została zawarta, a zatem od kiedy należy liczyć termin 14 dni, może się okazać to niezbędne.

OPRAC. (GM)

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.