Cały świat jest dziś w... smartfonie. Wystarczy zaledwie kilka sekund i wiemy wszystko

Czytaj dalej
Fot. archiwum
Kamila Sochacka

Cały świat jest dziś w... smartfonie. Wystarczy zaledwie kilka sekund i wiemy wszystko

Kamila Sochacka

Rozmowa z Tomaszem Jabłońskim, menadżerem serwisów internetowych i redakcji multimedialnej łódzkiego oddziału Polska Press Grupy.

Wstajesz rano i gdzie sprawdzasz, co wydarzyło się w ostatnich godzinach w Polsce, na świecie, jaka w ciągu dnia będzie pogoda?

Sięgam po smartfon, odpalam interesujące mnie aplikacje i czytam. Dzień zaczynam od kawy, w trakcie parzenia której, na smartfonie przeglądam już pierwsze newsy. Bardzo rzadko sięgam po pilota od telewizora, by zobaczyć poranne wiadomości. Zresztą w podobny sposób postępuje dziś coraz więcej osób. I nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Po prostu telefon stał się oknem szeroko otwartym na świat - bardzo podobnie do tego, jak wcześniej działo się to z udziałem telewizji i radia. Różnica jest tylko taka, że smartfon mamy niemal zawsze przy sobie i w każdej chwili możemy do niego zajrzeć. Wystarczy więc zaledwie kilka sekund, by mieć dostęp do najświeższych informacji i to zarówno tych lokalnych o utrudnieniach w ruchu, opóźnieniach w kursowaniu komunikacji miejskiej, prognozie pogodzie, jak i też globalnych newsów z dalekiego świata.

Jak w mobile’u radzą sobie lokalne media?

Doskonale. Narzędzia, dzięki którym śledzimy ruch na stronach serwisów lokalnych, jakimi np. w Łodzi są dzienniklodzki.pl, expressilustrowany.pl oraz lodz.naszemiasto.pl, wyraźnie pokazują, że coraz więcej osób „przesiada się” z komputerów stacjonarnych, laptopów na urządzenia mobilne: tablety, smartofny. Zdarzają się już sytuacje, w których udział urządzeń mobilnych sięga 70 proc. wszystkich osób serfujących po naszych stronach. To oznacza, że 7 na 10 internautów korzysta z urządzeń mobilnych. Oczywiście jesteśmy do tego przygotowani. Internauci mogą nas czytać na aplikacjach, jak również bezpośrednio na stronach internetowych od lat dysponujących technologią Responsive Web Design, która polega na automatycznym dostosowaniu wyświetlanej treści do wielkości ekranu urządzenia. Tak wyświetlane treści są przejrzyste i bardzo wygodne dla użytkownika.

Technologia technologią, ale jak to wygląda pod względem szybkości i jakości publikowanych na stronach informacji?

Serwisy Polska Press Grupy zajmują czołowe miejsca we wszystkich badaniach rynku związanych z informacją i publicystyką. Tworzymy treści lokalne, jesteśmy więc niezwykle blisko tego, co dzieje się w danej miejscowości, na osiedlu czy ulicy. Jesteśmy pierwsi na miejscu zdarzenia i jesteśmy numerem jeden w internecie. I właśnie stąd bierze się tak duże zainteresowanie treściami, które tworzą nasi dziennikarze.

Dziennikarze oczywiście wyposażeni w smartfony zamiast notatników?

W smartfony przede wszystkim, ponieważ dziś dziennikarz to osoba multimedialna. Osoba, która nie tylko spotyka się z ludźmi, zbiera materiały do artykułu i go pisze, ale potrafi też zrobić zdjęcia, nakręcić film, zmontować i dodać go bezpośrednio na stronę internetową. Ale smartfon nie wyklucza notatnika i długopisu, które wciąż są w naszej pracy niezbędne.

Czy tradycyjne komputery przechodzą więc do lamusa?

Nie od dziś wiadomo, że liczba osób korzystających z internetu głównie na urządzeniach mobilnych - przede wszystkim na smartfonach - coraz szybciej rośnie. I ta tendencja na pewno będzie postępować. Młode pokolenie to pokolenie nie tylko cyfrowe, ale przede wszystkim smartfonowe. Nie zapominajmy o mediach społecznościowych, które głównie obsługiwane są teraz z telefonów. Wystarczy zobaczyć, co dzieje się w tramwajach i autobusach. Młodzi ludzie cały czas śledzą ekrany swoich smartfonów. Dzięki nim dzielą się opiniami, robią zakupy, przelewy, płacą rachunki, oglądają wideo, rezerwują bilety, wakacje, czytają informacje, grają, słuchają muzyki. Dziś klasyczne komputery są wypierane przez urządzenia mobilne i ten trend na pewno będzie się pogłębiał.

Kamila Sochacka

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.